Nieuws

Verkrijg als beveiliger je VOG nu Digitaal!

Digitale VOG

Justis, de screeningsautoriteit, heeft een nieuwe digitale methode geïntroduceerd voor het verkrijgen van de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Dit is een langverwachte ontwikkeling waar werkgevers, organisaties en individuen al geruime tijd naar uitkijken.

Voordelen van Digitale Verzending voor beveiligers en Organisaties

De overstap naar digitale verzending van de VOG brengt diverse voordelen met zich mee, zowel voor beveiligers als voor beveiligingsorganisaties. Het digitale proces bespaart tijd en is milieuvriendelijker dan het versturen per post. Bovendien wordt het voor beveiligers eenvoudiger om de VOG te verstrekken, aangezien ze deze rechtstreeks kunnen ontvangen in hun Berichtenbox op MijnOverheid en vervolgens snel kunnen doorsturen naar de betreffende beveiligingsorganisatie. Organisaties kunnen de echtheid van de VOG vervolgens eenvoudig online verifiëren via www.validatie.nl.

Nieuwe Vorm, Vertrouwde Inhoud: Kenmerken van de Digitale VOG

Hoewel de digitale VOG dezelfde inhoud bevat als de papieren versie, met uitzondering van het postadres, zijn er enkele verschillen in de vormgeving. De digitale VOG heeft een roze kleur en zichtbare echtheidskenmerken, zoals het watermerk, zijn vervangen door onzichtbare digitale kenmerken. De kosten voor een digitale VOG via Justis blijven gelijk aan die van de papieren versie, namelijk €33,85.

Verificatie en Controle: Belangrijke Stappen voor Ontvangende Organisaties

Het is de verantwoordelijkheid van de ontvangende organisatie om de VOG te controleren op juistheid en echtheid. Dit gebeurt in twee stappen: allereerst wordt gecontroleerd of de inhoud overeenkomt met het aangegeven screeningsprofiel, en vervolgens wordt de echtheid online geverifieerd via de validatievoorziening van de Justitiële Informatiedienst op www.validatie.nl. Dit is een veilige online tool van de overheid waarmee de betrouwbaarheid van een digitaal document kan worden vastgesteld, essentieel om fraude te voorkomen.

Digitale Aanvraag, Digitale Ontvangst: Voorwaarden en Mogelijkheden

De mogelijkheid om een digitale VOG te ontvangen geldt alleen voor digitale aanvragen. Aanvragen via de gemeente resulteren nog steeds in een papieren VOG. De keuze tussen een papieren of digitale verzending ligt bij de werknemer, hoewel organisaties wel een voorkeur kunnen aangeven. Digitale verzending is alleen mogelijk als de werknemer de Berichtenbox heeft geactiveerd, heeft aangegeven digitale post van Justis te willen ontvangen en een actueel e-mailadres heeft opgegeven.

Uitrol van de Digitale VOG: Fasen en Planning

De uitrol van de mogelijkheid om de VOG digitaal te ontvangen vindt plaats tussen maart en mei 2024 in verschillende fases, om ervoor te zorgen dat de systemen goed blijven functioneren. Hierdoor kan niet iedereen direct bij de introductie gebruikmaken van de digitale VOG.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *