Nieuws

NS-boa’s starten proef met korte wapenstok

NS-boa’s starten proef met korte wapenstok

De eerste boa’s van NS werken inmiddels met een korte wapenstok. Het gaat om een proef van één jaar, waarmee NS wil onderzoeken of dit geweldsmiddel bijdraagt aan de veiligheid van medewerkers en reizigers.

Start op Rotterdam Centraal

De proef is gestart op Rotterdam Centraal. Daarna volgen Den Haag Centraal, Zwolle en Den Bosch. In totaal doen 75 van de ongeveer 680 medewerkers Veiligheid & Service mee. Deze NS-medewerkers zijn buitengewoon opsporingsambtenaar en worden ingezet op stations en in treinen.

De deelnemende boa’s zijn sinds eind februari getraind om de korte wapenstok te mogen dragen en gebruiken. De proef duurt één jaar. NS wil in die periode bekijken of de wapenstok helpt bij het veiliger en effectiever uitvoeren van het werk.

Waarom krijgt een deel van de NS-boa’s een wapenstok?

Volgens NS krijgen vooral medewerkers Veiligheid & Service steeds vaker te maken met agressie. In 2025 werden in totaal 1.132 agressie-incidenten tegen NS-medewerkers gemeld. Dat waren er in 2024 nog 1.095. Bij NS-boa’s nam de betrokkenheid bij fysieke en verbale agressie toe met 11 procent.

De korte wapenstok is bedoeld als extra beschermingsmiddel in gevaarlijke situaties. Het betekent niet dat iedere NS-medewerker nu een wapenstok krijgt. Conducteurs krijgen deze uitrusting niet. Het gaat alleen om geselecteerde boa’s van Veiligheid & Service die hiervoor zijn opgeleid.

Niet zomaar een extra middel

Een boa mag niet zomaar met een geweldsmiddel worden uitgerust. Daarvoor is toestemming nodig van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Ook moet de noodzaak goed worden onderbouwd. Het uitgangspunt blijft dat boa’s gevaarlijke situaties zoveel mogelijk vermijden en dat de politie beschikt over de zwaarste geweldsmiddelen en doorzettingsmacht.

Voor boa’s is training belangrijk. Eerder onderzoek van het WODC naar de korte wapenstok wees onder meer op het belang van duidelijke minimumeisen, goede selectie en extra praktische training met aandacht voor de-escalerend optreden.

Wat betekent dit voor boa’s?

Voor boa’s is deze proef belangrijk omdat de discussie over hun veiligheid en uitrusting al langer loopt. De praktijk laat zien dat boa’s steeds vaker in situaties terechtkomen waarin zij moeten optreden tegen agressie, overlast of geweld.

Tegelijk blijft de vraag: helpt een wapenstok echt om het werk veiliger te maken? Of zijn vooral meer collega’s, betere samenwerking met politie en goede training nodig?

De proef bij NS moet daar meer duidelijkheid over geven. Voor boa’s in het openbaar vervoer wordt het daarom een belangrijk jaar. De uitkomst kan invloed hebben op toekomstige keuzes over de uitrusting van boa’s in andere sectoren.

 

Bron: NS Nieuws